Dataansvarlig
Den juridiske enhed, som er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, er:
Strømlinet A/S
Skt. Clemens Torv 11, 2. th.
8000 Aarhus C
CVR: 38732684
info@stromlinet.dk
+ 45 88 44 44 06
Dette er version 1, som sidst er opdateret den 28.08.2024 09:56.
1. Indledning
1.1 I denne privatlivspolitik (”Politikken”) beskrives, hvordan Strømlinet A/S (”os”, ”vi” eller ”vores”) i rollen som dataansvarlig indsamler og behandler dine personoplysninger i forbindelse med køb af ydelser, medlemskab, produkter eller generel brug af vores hjemmeside.
1.2 Politikken er formuleret og gjort tilgængelig for at overholde databeskyttelsesforordningen (2016/679 of 27. april 2016) (”GDPR”) og reglerne heri om oplysningspligt.
2. Indsamling af oplysninger ved brug af cookies
2.1 Når du besøger vores hjemmeside, vil personoplysninger, indsamlet med cookies, blive behandlet. Information om denne behandling kan findes her:
https://stromlinet.dk/ cookiepolitik/.
3. Typer af personoplysninger som behandles
3.1 Vi behandler personoplysninger om dig, når dette er relevant og i overensstemmelse med gældende lovgivning. Alt efter de konkrete omstændigheder kan
de behandlede personoplysninger omfatte følgende typer af personoplysninger:
a) adresse
b) alder
c) bankoplysninger (kortoplysninger eller kontooplysninger)
d) CPR-nummer
e) e-mail
f) fakturerings- og bogføringsbilag
g) IP-adresse
h) kreditkortoplysninger
i) navn
j) kundenummer
k) telefonnummer
3.2 Derudover indsamler og behandler vil følgende personoplysninger:
– Forbrug
– Målernummer
– Kundehistorik
– Installationsnummer
– Fuldmagtsforhold
– Oplysninger om forbrugsmønstre, energivaner og energiforbedrende udstyr
– CVR
– Virksomhedsnavn
– Kreditvurdering
3.3 Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig og, hvor det er relevant, fra eksterne kilder.
Personoplysninger indsamles og behandles fra følgende eksterne kilder:
– Offentlige myndigheder og Energinet.
– Netselskaber og andre elleverandører.
– Offentligt tilgængelige kilder
– Medlemmer af din husstand
– Installatører
– Ejendomsmæglere, boligselskaber og andre udlejere, som opretter dig som kunde hos os.
Tilmelder du dig en elaftale via en af vores samarbejdspartnere, modtager vi information om din tilmelding og herunder dit navn, adresse, postnummer og e-mail.
3.4 Hvis vi får brug for at indsamle og behandle yderligere personoplysninger end angivet ovenfor, vil vi orientere herom ved indsamlingen. Sådan oplysning kan også ske ved opdatering af denne Politik.
4. Formål med behandlingen af personoplysninger
4.1 Vi behandler kun dine personoplysninger, såfremt vi har et legitimt formål og i så fald i overensstemmelse med reglerne i GDPR. Personoplysningerne kan alt efter omstændighederne behandles til følgende formål:
a) For at forbedre vores produkter, ydelser eller hjemmeside.
b) At besvare forespørgsler og/eller klager fra brugere, kunder eller medlemmer.
c) At foretage profilering af brugere, kunder eller medlemmer ved at analysere og forudsige deres præferencer og/eller adfærd.
d) At kunne yde support og give servicemeddelelser, herunder besvare spørgsmål eller klager og sende opdateringer om vores produkter og ydelser.
e) At kommunikere med og udveksle oplysninger med offentlige myndigheder, hvor loven kræver dette.
f) For at kunne levere eller tilbyde ydelser eller produkter brugere, kunder eller medlemmer.
g) At levere servicemeddelelser og information til brugere, kunder eller medlemmer.
h) For at opbevare personoplysninger i det omfang, det er et krav i henhold til gældende lovgivning, eksempelvis opbevaring af regnskabs- og
bogholderibilag. i) At sende direkte markedsføring til brugere, kunder eller medlemmer (såsom e mails, MMS, direkte meddelelser på sociale medier osv.).
j) At sende nyhedsbreve via e-mail.
5. Retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger
5.1 Vi behandler kun dine personoplysninger, når vi har et lovligt behandlingsgrundlag i overensstemmelse med GDPR. Behandlingen af personoplysninger sker alt efter de konkrete omstændigheder på baggrund af følgende behandlingshjemmel:
a) Behandlingen er nødvendig for opfyldelsen af en kontrakt med den registrerede person, jf. GDPR, artikel 6, stk. 1, litra b, første led.
b) Behandlingen er nødvendig for at overholde gældende lovgivning, jf. GDPR, artikel6, stk. 1, litra c.
c) Behandlingen er nødvendig for at forfølge en legitim interesse, hvor den registreredes interesser eller grundlæggende rettigheder og
frihedsrettigheder, der kræver beskyttelse af personoplysninger, ikke går forud herfor, jf. GDPR, artikel 6, stk. 1, litra f.
d) Grundlaget for behandlingen af de konkrete personoplysninger er dit samtykke, jf. GDPR, artikel 6, stk. 1, litra a. Du kan trække dit samtykke
tilbage når som helst ved at kontakte os via de kontaktoplysninger angivet nederst i denne Politik. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, slettes
personoplysningerne, der behandles på grundlag af samtykket, medmindre de kan eller skal behandles eksempelvis for at overholde en retlig forpligtelse.
5.2 Hvis vi sender direkte markedsføring til dig, herunder via e-mail, vil vi bede om dit forudgående samtykke i overensstemmelse med de gældende regler i markedsføringsloven.
6. Videregivelse og overførsel af personoplysninger
6.1 Vi videregiver kun personoplysninger til andre, når lovgivningen tillader eller kræver det. Vores organisation er en del af en koncern, hvor der
deles personoplysninger mellem koncernselskaberne afhængigt af de konkrete omstændigheder.
6.2 Vi videregiver personoplysninger til følgende modtagere fra EU/EØS:
a) Databehandlere
b) SKAT (i forbindelse med bogføring mv.)
c) Myndigheder
d) Samarbejdspartnere
e) Banker (i forbindelse med udbetalinger, modtagelse af betalinger mv.)
f) Eventuelle øvrige modtagere på din anmodning
g) Leverandører
6.3 Vi bruger generelt forskellige eksterne og professionelle organisationer som leverandører og samarbejdspartnere til at levere eller assistere os med at levere vores services og produkter. De eksterne organisationer vil ikke modtage eller behandle personoplysninger, medmindre lovgivningen tillader overførsel og behandling heraf. Hvis de eksterne organisationer eller samarbejdspartnere er databehandlere for os, sker deres behandling af personoplysninger altid i henhold til en databehandleraftale, som opfylder lovgivningens krav hertil. Hvis de eksterne organisationer eller samarbejdspartnere er selvstændige dataansvarlige, sker deres behandling af personoplysninger i overensstemmelse med deres egen privatlivs-, databeskyttelses eller persondatapolitik, som de eksterne organisationer vil gøre opmærksom på, medmindre lovgivningen foreskriver andet.
6.4 Vi overfører personoplysninger til lande eller internationale organisationer uden for EU/EØS. Vi overfører personoplysninger til de følgende lande på baggrund af tilstrækkelighedsbeslutninger fra EU-Kommissionen: USA (DPF-certificeret modtager). Landet sikrer dermed generelt et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau via lovgivning og/eller andre foranstaltninger.
6.5 Vi kan kontaktes for mere information, herunder ved spørgsmål om vores brug af databehandlere, samarbejde med andre dataansvarlige, herunder datterselskaber, eller videregivelse af personoplysninger til tredjelande, samt for at modtage kopi af dokumentation for overførselsgrundlaget.
7. Sletning og opbevaring af personoplysninger
7.1 Vi sørger for, at personoplysninger slettes, når de ikke længere er relevante for vores behandlingsformål som beskrevet ovenfor. Vi opbevarer altid personoplysninger i det tidsrum, som gældende lovgivning forpligter os til, herunder til brug for dokumentation af overholdelse af blandt andet bogføringslovens bestemmelser. Ved spørgsmål angående opbevaringen og behandlingen af personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os på den e-mailadresse, du finder i det sidste afsnit af denne Politik.
8. Dine rettigheder
8.1 Som registreret person har du en række rettigheder:
8.1.1 Du har ret til at anmode om indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, formålet med behandlingen, og om vi videregiver personoplysningerne til andre.
8.1.2 Du har ret til at få berigtiget urigtige personoplysninger om dig.
8.1.3 Du har i visse tilfælde ret til at få slettet visse af dine personoplysninger.
8.1.4 Du har i visse tilfælde ret til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, sådan at vi kun opbevarer dine personoplysninger i en given periode.
8.1.5 Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse imod vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af årsager og forhold, der vedrører din særlige situation. En indsigelse kan være begrundet i behandling af personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.
8.1.6 Du har ret til ikke at være genstand for en automatisk afgørelse uden menneskelig indblanding, medmindre afgørelsen er nødvendig for din ansættelse hos os, eller foretagelsen af afgørelsen er hjemlet ved lov eller dit udtrykkelige samtykke.
8.1.7 Såfremt vi har indhentet dit samtykke til en del af vores behandling af dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke. Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykket, inden tilbagekaldelsen.
8.1.8 Du har i visse tilfælde ret til såkaldt dataportabilitet af de personoplysninger, du har afgivet til os.
8.1.9. Du kan altid klage til Datatilsynet.
8.2 Der kan være betingelser eller begrænsninger til disse rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du eksempelvis har ret til dataportabilitet i det konkrete tilfælde – dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med behandlingsaktiviteterne.
8.3 Du kan finde mere information om dine rettigheder som registreret på Datatilsynets hjemmeside.
8.4 Venligst brug kontaktoplysningerne nedenfor, hvis du vil gøre brug af dine rettigheder.
8.5 Vi bestræber os på at møde dine ønsker omkring vores behandling af personoplysninger, men du kan altid indsende en klage til Datatilsynet.
9. Hvad hvis vi beder dig om at afgive personoplysninger om anden part?
9.1 I sådanne et tilfælde, som kan opstå, hvis vi fx. skal bruge et medlem af din husstands oplysninger, skal du sørge for, at denne person er indforstået med, at du videregiver oplysningerne. Derfor skal du henvise til denne persondatapolitik.
10. Ændringer til denne politik
10.1 Vi forbeholder os retten til at ajourføre og ændre denne Politik. Hvis vi ændrer Politikken, ændrer vi datoen og versionen øverst i dokumentet. I tilfælde af væsentlige ændringer, vil vi meddele dette i form af en synlig meddelelse på vores hjemmeside, e-mail eller ved brug af andre kommunikationsmidler.
11. Kontaktinformation
11.1 Du er velkommen til at kontakte os på nedenfor angivet kontakt e-mail, hvis du:
a) er uenig i vores behandling eller mener, at vores behandling af dine personoplysninger overtræder lovgivningen
b) har spørgsmål eller i øvrigt har kommentarer til denne Politik, eller
c) ønsker at udøve én eller flere af dine rettigheder som registreret person.
Ved spørgsmål eller kommentarer til denne politik, eller ved påberåbelse af en eller flere rettigheder, kan vi kontaktes på info@stromlinet.dk eller +45 88 44 44 06.
Vores kollegaer i kundeservice sidder ved telefonen og mailindbakken klar til at hjælpe dig med spørgsmål og vejledning:
Tlf. +45 88 44 44 06
Mandag – torsdag: 09:00 – 15:30
Fredag: 09:00 – 15.00
Strømlinet er et energiselskab, som gør det enkelt og billigt at være elkunde i Danmark. Her kan du se dine rettigheder som elkunde, vores vilkår og betingelser, vores el-deklarationer samt gebyrer.
Vi står klar til at hjælpe dig og til at svare på dine spørgsmål vedrørende el, ladeløsninger mm.
Mandag – torsdag: 09:00 – 15:30
Fredag: 09:00 – 15:00
Mit samtykke gælder markedsføring fra Strømlinet A/S via e-mail, sms og telefon.
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og læse mere om behandlingen af dine personoplysninger i vores persondatapolitik på strømlinet.dk/persondatapolitik.